Antwoord: arbeid, kwaliteit, beleving en massa maakt het verschil.
Helaas, maar wel begrijpelijk, maakt maar 1% van de warme bakkers croissant zelf. Croissants maken kost tijd, veel tijd.
Dag 1 deeg maken.
Dag 2 boter invouwen, lamineren (uitrollen en dichtvouwen), croissants rollen en croissantjes in koeling plaatsen.
Dag 3 deeg laten rijzen en bakken.
Als je dit zo doet met gist en evt. desem kun je op basis van ei, boter, suiker, bloem, melk en beetje zout zonder toevoegingen een heerlijke croissant maken. Maar helaas massa is kassa dwz voor de kleine bakker die ze zelf maakt en weinig omzet heeft. Hij zal de gemaakte croissant als deeg willen invriezen voor een langere periode. Probleem is dat dan kwaliteit tijdens de lange vries periode terugloopt. Dit is redelijk te ondervangen door gebruik te maken van croissant verbeteraar. De croissant kun je ook naar wat langere invriesperiode toch nog een redelijk groot in volume worden. Het Franse toevoegingsmiddel middel Top Fournil is een bekende croissant verbeteraar welke is samengesteld op basis van o.a. ascorbinezuur (E300) en monoglyceride (E471). Deze werkt ook prima om een een "opgeblazen" croissant te maken. Ook de Franse bakkers en sommige desembakkers voegen dit om op de manier arbeidskosten te besparen. Door vaker croissantdeeg te draaien zonder toevoegingen maar wel gebruik te maken van hoogwaardige grondstoffen kun je “echte” hoog kwaliteit croissant maken en breng je ook de beleving in de winkel maar ze zijn dan wel duurder.
Supermarkten en zelf 99% van de bakkers maken croissant niet zelf. Zij kopen de kant en klaar diepgevroren croissantjes als deeg in en bakken deze in een hete lucht oven in de winkel. Ze zijn dus wel vers gebakken maar door industriële productie en lange deeg vriestijd is het moeilijk jezelf als bakker te onderscheiden van de supermarkt. In feite gelijk aan supermarkt inclusief de beleving en bovendien zijn toevoegingen noodzakelijk. Maar maakt het wel mogelijk om voor een lage prijs een croissantje te verkopen! De keuze is aan de consument.
Comments